Lood zagen

De Chance 42-36 is destijds gebouwd voor het IOR race circuit. Onder volle bemanning, vol tuig en onder elke omstandigheid proberen de snelste te zijn in een veld met 2-tonners, een klasse uit die tijd. Er stond een flink tuig op en er hing een massief loden kiel onder van ruim 4000 kilo. Het jacht had dan ook een diepgang van 2.45 meter. Na enig rekenwerk en een dosis overtuiging kwam ik tot de conclusie dat die 4000 kilo wel wat minder kon en dito voor de diepgang. De mast was al ingekort toen het jacht haar actieve race-loopbaan beeindigde en verder ging als performance cruiser. Nu dat andere eind dus nog, de kiel. De verwachting is dat ze net iets levendiger en sneller bij licht weer wordt en minder wreed op golven, voor zover daar al sprake van is. Minder diepgang scheelt bovendien in de handicap ratings. De downside zou zijn: net iets minder hoogte, maar omdat de kiel een spits uiteinde had, het onderste deel relatief kort, zou dat gemis minimaal moeten zijn. Het grootste voordeel was natuurlijk het verminderen van de diepgang; 2,45 meter is onhandig diep in veel jachthavens en vaarroutes. Besloten werd dus om de kiel met ruim 20 centimeter in te korten, ongeveer 5% van het totaalgewicht, dus 200 kilo.

Hoe doe je dat eigenlijk, een kiel inkorten? De kielconstructie is relatief simpel: een massief loden, gegoten kiel, aan de romp gebout met een veeltal RVS draadeinden die in de kiel zijn meegegoten. De draadeinden steken door de romp heen en worden daar met 34mm moeren vastgedraaid. De assumptie was dat de draadeinden niet tot de bodem van de kiel zouden doorlopen maar ergens halverwege met een dwarsconstructie in de kiel zouden zijn gefixeerd. Het stuk waar de zaagsnede zou komen moest dus geheel uit lood bestaan. Lood laat zich echter niet gemakkelijk zagen; slijpschijven lopen direct vol met smeltend lood en en idem (ijzer)zagen. Met een snijbrander is misschien een mogelijkheid maar dat leek mij nogal een rommel geven. Een speurtocht op het internet gaf de oplossing: een kettingzaag. Eigenlijk bedoeld voor boomstammen lijkt een dergelijke zaag ook goed te werken bij lood. Het zaagt niet echt maar neemt ‘hapjes’. Dat leidt bij hout tot grof zaagsel en bij lood tot korreltjes. Het ziet er wel dramatisch en gewelddadig uit, maar ja, het is ook wel een hele ingreep.

Al met al werd de excercitie een succes. Na de grove zaagsnede nog wat te hebben afgewerkt, met de bovenfrees de randen afgerond en een likje epoxyplamuur, zat het werk erop en leek het alsof het altijd zo geweest was. Het blok moest wel nog in een paar handelbare stukken worden gezaagd en ging mee in de kofferbak, samen met een emmer loodkorrels. Bij oud-ijzer-handel Kapteijn in Amsterdam wegen ze 193 kilo en rekenen ze 212 euro af. Vrijwel volgens wat ik had berekend en de opbrengst dekt bijna de werfkosten.

Kapteijn

De boot drijft inmiddels weer en op weg naar huis hadden we een stevige wind op een veelal aan-de-windse koers. Ze zeilde voortrekkelijk en net als voorheen was er geen boot die ons bij kon houden, inclusief moderne sportieve jachten met moderne zeilen en optima forma uitrusting. Prachtig.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

nl_NLNederlands